A lakcím nyilvántartás fontossága

Tisztelt Aszódon élő Polgárok!

Az alábbiakban egy Önöknek itt élő polgároknak, és az önkormányzatnak egyaránt fontos kérdésre szeretném a figyelmüket felhívni: a pontos lakcím jelentőségére.

A lakcímbejelentésre vonatkozó szabályokat a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvéy, valamint a végrehajtásáról rendelkező 146/1993. (X.26.) Korm. rendelet tartalmazza.

Mindenek előtt fontos tisztázni, hogy a lakcímbejelentés nem csupán lehetőség a polgárok számára, hanem kötelezettség, amelyet törvény ír elő: a Magyarország területén élő, a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény hatálya alá tartozó polgárok kötelesek beköltözés vagy kiköltözés után három munkanapon belül lakóhelyük, illetve tartózkodási helyük címét bejelenteni.

A lakóhely annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen otthonául használ, továbbá – a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok kivételével – az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy – amennyiben más lakása nincs – megszáll.

A tartózkodási hely annak a lakásnak a címe, ahol – lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül – három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik.

A lakcímbejelentési kötelezettséget személyesen, illetve törvényes képviselő, vagy meghatalmazott útján lehet teljesíteni, bizonyos kivételekkel, így pl. a kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezett személy esetében szülő, illetve gondnok teljesíti a kötelezettséget. A lakcímbejelentési eljárás során lakcímjelentő lapot kell kitölteni. A helyesen, javítás nélkül kitöltött lakcímjelentő lap mellé az ügyintézéshez szükséges a korábbi lakcímigazolvány, érvényes, személyazonosításra alkalmas okirat (személyazonosító igazolvány, útlevél, vezetői engedély), továbbá amennyiben meghatalmazott jár el, a fentieken kívül a meghatalmazott személyi okmányai és teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt meghatalmazás. Az eljárás során azonnali eljárásban kiállításra kerül az új lakcímkártya, amely illetékmentes.

A lakcímbejelentés 2017. július 1. napjától– a lakcímtől függetlenül – bármely járási hivatalnál benyújtható a kérelem.

Kérem tehát tegyenek eleget a törvényi kötelezettségüknek, ennek hiányában a város lakosságszáma nem a valóságnak megfelelően kerül megállapításra, melyből finanszírozási hátrányunk is keletkezik, hiszen a normatív, lakosságszámhoz kötött támogatások összege így kevesebb lesz.

Aszód, 2018. április 17.

Sztán István
polgármester