1. Rendes hagyatéki eljárás – hivatalból indul és illetékmentes
2. Póthagyatéki eljárás – kérelemre indul és illetékmentes
Az ügyintézés menete
A halotti anyakönyvi kivonat kiállítását követően az anyakönyvvezető hivatalból – a halott vizsgálati bizonyítvány hagyatéki példányának megküldésével- értesíti az elhunyt utolsó belföldi lakóhelye szerinti Polgármesteri Hivatal hagyatéki ügyintézőjét, hogy az elhunyt hagyatéki ügyének lefolytatásáról gondoskodjék. A hagyatéki eljárás megindítására az értesítést követő 30 napon belül kerül sor.
Ha az elhunyt aszódi lakos, akkor a halott vizsgálati bizonyítványon hozzátartozóként feltüntetett személyt értesítjük az eljárás megindulásáról, és arról, hogy leltárfelvétel céljából mikor és hol jelenjen meg. Az értesítésben tájékoztatjuk arról is, hogy a leltárfelvételhez milyen dokumentumokra, adatokra lesz szükség. A leltárfelvételhez elegendő az értesített személynek megjelenni, nincs szükség valamennyi öröklésre jogosultnak a jelenlétére. A beidézett hozzátartozó nyilatkozik és adatot szolgáltat a hagyaték tárgyáról és az öröklésben érdekeltekről. Ha a hozzátartozó nem aszódi lakos, akkor megkeressük lakhelye szerinti Polgármesteri Hivatalt, és ott történik a leltárfelvétel.
A helyszínen történik a hagyaték leltározása, ha:
- ha az öröklésben érdekelt méhmagzat, cselekvőképtelen, vagy korlátozottan cselekvőképes személy érdeke veszélyeztetve van, vagy
- örökösként csak a Magyar Állam érdekelt, vagy
- a jegyző vagy a közjegyző azt indokoltnak tartja, vagy
- jogszabályban meghatározott – öröklésben érdekelt- fél kérelmezi.
A leltározás befejezését követően a leltár, – ingatlanvagyon esetén az adó és értékbizonyítvánnyal együtt – megküldésre kerül az illetékes közjegyzőnek a hagyatéki eljárás lefolytatása céljából.
Az eljáró közjegyző:
dr. Kerekes Henrietta Közjegyző
Cím: 2170 Aszód, Kossuth út 1.
Telefon: 06-28/401-395
Fax: 06-28/401-395
E-mail: kerekeshenrietta@mokk.hu
web: https://kerekeshenrietta.kozjegyzok.mokk.hu/
Közjegyzőkről bővebben tájékozódhat az alábbi honlapon: www.mokk.hu
Póthagyatéki ügyintézés
A póthagyatéki eljárás a hagyatékban érintett kérelmére indul el. A kérelmező a kérelmet személyesen vagy levélben juttathatja el az elhunyt utolsó belföldi lakóhelye szerinti Polgármesteri Hivatalba. A kérelem benyújtását követően az eljárás megegyezik az alap hagyatéki eljárással. A kérelemben szükséges megjelölni a hagyaték tárgyát. A kérelemhez célszerű csatolni a hagyaték-átadó végzés másolatát.
A hagyaték tárgya
- a hagyatékban belföldön fekvő ingatlan,
- belföldi cégjegyzékbe bejegyzett társaság, illetve szövetkezetben fennálló tagi (részvényesi) részesedés,
- lajstromozott vagyontárgy
- a törvényben megállapított öröklési illetékmentes értéket (300 ezer forint) meghaladó értékű ingó vagyon van
- utolsó fel nem vett nyugdíj
- az elhunyt nevén szereplő bankszámla
- az elhunyt tulajdonát képező gépjármű, illetve vontatmányok
- értékpapír, részvény, kincsár jegy, egyéb megtakarítás
Öröklésben érdekelt
- törvényes örökös
- első sorban az örökhagyó gyermeke
- a házastárs
- a szülő
- a nagyszülő
- végrendeleti örökös
- hagyatéki hitelező
Az ügyintézéshez szükséges:
- az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának másolata
- belföldön fekvő ingatlan esetén helyrajzi szám, bármely régi adás-vételi szerződésről, tulajdoni lapról,
- belföldi cégjegyzékbe bejegyzett társaság esetén tagsági szerződés, illetve szövetkezetben fennálló tagi (részvényesi) részesedés az alapító okirat,
- lajstromozott vagyontárgy esetén lajstrom lap
- a törvényben megállapított öröklési illetékmentes értéket (300 ezer forint) meghaladó értékű ingó vagyon esetén bármely fellelhető irat
- utolsó fel nem vett nyugdíj esetén nyugdíjas törzsszámot tartalmazó irat, nyugdíjas szelvény
- az elhunyt nevén szereplő bankszámla esetén bankszámla kivonat
- az elhunyt tulajdonát képező gépjármű, illetve vontatmányok forgalmi engedély vagy törzskönyv
- értékpapír, részvény, kincsár jegy, egyéb megtakarítás esetén az értékpapír, a részvény
- az öröklésben érdekeltek személyes adatai
Az eljárás illetékmentes.
Ügyintézési határidő: 30 nap
Kapcsolódó jogszabályok
- A hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény
- 2013. évi V. törvény A Polgári Törvénykönyvről
- Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.)
Ügyintézés
Aszódi Polgármesteri Hivatal Hatósági és Titkársági Osztály
Cím | 2170 Aszód, Szabadság tér 9. |
Telefon | +36 30 999-1175 |
Fax | +36-28-400-575 |
judit.deak@aszod.hu |
Ügyintézők elérhetősége
Név | Deák Judit |
Telefon | +36-30-999-1175 |
judit.deak@aszod.hu |
Ügyfélfogadási idő
Hétfő | 08:00 - 12:00 és 12:30 - 16:00 |
Kedd | Nincs ügyfélfogadás |
Szerda | 08:00 - 12:00 és 12:30 - 16:00 |
Csütörtök | Nincs ügyfélfogadás |
Péntek | 08:00 - 12:00 |