- Tájékoztató a települési önkormányzat jegyzőjének engedélyezési hatáskörébe tartozó kutak eljárásjogi szabályairól
- Minden, amit a kéményseprésről tudni kell
- Felhívás valamennyi aszódi ingatlan tulajdonosának, használójának!
- Várja Önt az Idősek Klubja
- A NAV internetes oldalán nyújt segítséget a biztonságos internetes vásárláshoz
- A Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Gödöllő Katasztrófavédelmi Kirendeltség tájékoztatása CO mérgezésekkel és tűzgyújtási tilalommal kapcsolatban
Tájékoztató a települési önkormányzat jegyzőjének engedélyezési hatáskörébe tartozó kutak eljárásjogi szabályairól
A vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet (továbbiakban: 72/1996. (V. 22.) Korm. r.) 2016. június 15-én hatályba lépett módosítása átalakította a vízgazdálkodással kapcsolatos települési önkormányzat jegyzőjéhez delegált hatósági jogköröket, mely változást hozott a kutak engedélyezésében is. Emellett a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (továbbiakban: Vgtv.) 2016. június 4-i módosítása beiktatta a törvénybe a 29. § (7) bekezdést, amely 2018. december 31-ig mentesíti a vízgazdálkodási bírság kiszabása alól azokat a létesítőket, akik a Vgtv. e módosítása előtt engedély nélkül létesítettek kutat. E jogalkotói intézkedésről különböző médiumokon keresztül értesült a lakosság.
Ez a jegyzők felé benyújtandó engedély iránti kérelmek számának növekedésére való tekintettel 2017 februárjában tájékozatót adtunk közzé az önkormányzati hírlapban.
A közelmúltban a Belügyminisztériumhoz több települési önkormányzat jegyzőjétől is megkeresés érkezett a kutakkal kapcsolatos szabályozás helyes alkalmazását illetően, valamint az előírások is változtak, ezért a vonatkozó, jelenleg hatályos jogszabályok közötti eligazodás megkönnyítése és szakmai segítségnyújtás érdekében egy aktualizált tájékoztató anyagot állítunk össze.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a szabályozásban további módosítások várhatók. Az Alkotmánybírósági döntésére figyelemmel a Kormány két intézkedést is tett:
– azért, hogy a 2018. december 31-i határidő letelte senkit ne érintsen hátrányosan, az Országgyűlés elé beterjesztett törvényjavaslat értelmében a kötelező bírságkiszabás alóli mentességi időszak 2020. december 31-ig meghosszabbodna;
– ezzel egy időben előkészítés alatt áll és 2019-ben várhatóan megvalósul egy olyan átfogó módosítás, amely illegális kutak engedélyeztetésére speciális eljárást tartalmaz.
Belügyminisztérium
Közfoglalkoztatási és Vízügyi Helyettes Államtitkárság
Fúrt kutakkal kapcsolatos tájékoztató_BM
Minden, amit a kéményseprésről tudni kell
Az elmúlt három évben több változás zajlott a kéményseprőiparban, mint az ezt megelőző ötvenben. Immár harmadik éve vannak életben a most hatályos szabályozók, a magányszemélyek számára a kéményseprés ingyenes, és a katasztrófavédelem kéményseprőipari szervezete végzi a lakossági égéstermék-elvezetők rendszeres felülvizsgálatát az ország tizenhét megyéjében. A katasztrófavédelemnél dolgozó kéményseprők jelentős erőfeszítéseket tesznek a szén-monoxid-visszaáramlás miatt bekövetkező balesetek számának csökkentése és a kéménytüzek megelőzése érdekében. Tájékoztatással, kitelepülésekkel, kommunikációs kampánnyal olyan új, szabálykövető attitűdök kialakításán dolgoznak, amelyek az egyéni felelősségvállalás erősítésével hozzájárulnak a hazai kéményseprési kultúra fejlődéséhez.
A múltban úgy tartották, hogy kéményseprővel találkozni szerencsét jelent. Ma sincs ez másképp. A tűzmegelőzés és a szén-monoxid-mérgezéssel járó balesetek megelőzése területén bizonyított a kéményseprők rendszeres ellenőrző munkájának fontossága. Igaz, manapság hiába is keresnénk az évszázadokon át köztiszteletben álló kormos szakikat: helyükre modern eszközökkel, műszerekkel felszerelt szakemberek léptek, akik a tűzmegelőzésen túl energetikai-, légellátási-, tüzeléstechnikai-, környezetvédelmi tanácsokkal is ellátják az ügyfelet. Míg hajdanán házról házra jártak, és egy nem túl hosszú drótra erősített kefével tisztították a kéményeket, ma már csak akkor találkozunk velük, ha időpontot egyeztetve mi magunk házhoz hívjuk őket.
A kéményseprés az egylakásos ingatlanokban élők számára második éve önkéntes. Nekik maguknak kell elindítani azt az időpont-egyeztetési folyamatot, amelynek végén a kéményseprő felkeresi otthonukat, és elvégzi az ingyenes ellenőrzést. A szilárd tüzelőanyaggal működő fűtőberendezések esetén évente, a gázüzeműeknél kétévente. Ez a változás leginkább a külön háztartásban élő idősebb családtagok számára jelent nehézséget. Róluk is gondoskodni kell, ha szükséges, helyettük is hívjuk ki a kéményseprőket!
Egy égéstermék-elvezető teljes nyomvonalának szemrevételezése és műszeres ellenőrzése mindössze 30 percet vesz igénybe. Persze csak akkor, ha minden rendben van. Ha az égéstermék-elvezetőt tisztítani kell, az valamivel hosszabb időbe telik, de otthonunk és családunk biztonsága megéri a ráfordított időt. A fűtési szezonon kívüli időszakban a kéményseprők kevésbé leterheltek, így április végétől augusztus végéig az ügyintézés gyorsabb, a várakozási idő rövidebb, és a munka is jobban tervezhető.
A legfontosabb általános tudnivalók a következők:
- Aki kéménytulajdonos, az rendszeresen hívjon kéményseprőt, lehetőleg a fűtési szezonon kívül.
- Vigyázzunk az egyedül élő idősekre azzal, hogy segítjük őket az időpont-egyeztetésben.
- Ha egy kéményseprő becsönget hozzánk, hallgassuk meg. Ám az általa kínált szolgáltatást elfogadni, amennyiben írásban vagy rögzített ügyfélszolgálati telefonvonalon nem mi hívtuk őket, az egylakásos ingatlanban lakóknak nem kötelező.
- Akik társasházban laknak, figyeljék a kihelyezett értesítéseket, mert a tervezett sormunkában érkező kéményseprő ellenőrzését a lakóközösség érdekében tűrni kell.
- Ellenőrizzük a hozzánk érkező szakembereket! Ismerjük meg formaruhájukat, nézzük meg igazolványukat, mielőtt otthonunkba beengedjük őket.
- A kéményseprés magánszemélyek számára ingyenes. A kéményseprők nem kezelhetnek, és nem fogadhatnak el készpénzt ott sem, ahol írásos megrendelésre térítési díjas munkát végeznek.
- Munkájuk elvégzéséről és eredményéről minden esetben tanúsítványt állítanak ki, amelyből egy példány az ügyfelet illeti.
- Ellenőrizzük, hogy a tanúsítványon szerepel-e hibakód. Amennyiben igen, erről szóban is tájékoztatást kell kapnunk, és a problémát minél hamarabb, de legkésőbb a következő ellenőrzésig szakemberrel kell kijavíttatni.
- Aki gazdálkodó szervezet székhelyének, telephelyének tulajdonosa – akár családi házról, akár társasházi ingatlanról van szó –, kötelezett a kéményseprés elvégeztetésére és a munkadíj kifizetésére. Ezekben az ingatlanokban a katasztrófavédelem kéményseprői kizárólag a társasházakban dolgozhatnak, az ún. egylakásos ingatlan tulajdonosának az egymással piaci versenyben álló kéményseprőipari szolgáltatók egyikétől, írásban kell megrendelnie az égéstermék-elvezető ellenőrzését, szilárd fűtőberendezések esetén évente, gázüzemű berendezéseknél kétévente.
A megyei kéményseprőcsoportok szakemberei rendszeresen részt vesznek különböző városi rendezvényeken is. Kitelepített „kéményseprősátorban” kötetlenül tájékoztatnak, beszélgetnek a kéményseprést érintő legfontosabb tudnivalóiról: a szolgáltatás igényléséről és az időpont-egyeztetés menetéről, a biztonságos kéményhasználatról. A katasztrófavédelem kéményseprőmesterei szórólapok, tablók, tájékoztató kisfilmek és más szemléltető eszközök segítségével mutatják be, mit lehet és ajánlott tenni kéményhasználatból eredő balesetek elkerülése és megelőzése érdekében.
Forrás: BM OKF Gazdasági Ellátó Központ Kéményseprőipari Szerv
Felhívás valamennyi aszódi ingatlan tulajdonosának, használójának!
Aszód Város Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2010. (XII.31.) számú köztisztaságról szóló rendelete értelmében felhívjuk a város lakóinak figyelmét, hogy ingatlanán és annak környékén (ingatlan telekhatárától az úttest széléig terjedő közterületen) a fűnyírásról gondoskodni szíveskedjen. Az önkormányzat nem kevés pénzt, energiát fordít a városban a közterületeken a fűnyírásra, úgy hogy ennek központi finanszírozása lényegében megszűnt. A kommunális adó bevétel összege nem fedezi a teljes városüzemeltetési feladatokat, a parkfenntartásra, köztisztaságra közel 10 millió forint saját bevételt fordítunk, joggal várható tehát el, hogy a lakosság is kivegye részét a fűnyírásból, és takarításból.
Kiemelés a helyi rendeletből:
„4.§
(1) A város területén lévő ingatlanok tisztántartásáról az ingatlanok tulajdonosai, tényleges használói kötelesek gondoskodni, továbbá kötelességük, hogy ingatlanukat megműveljék, rendben tartsák, gyomtól, gaztól megtisztítsák.
(2)[7] Az önkormányzati tulajdonú közterületek szervezett, rendszeres tisztántartásáról, általános jellegű takarításáról, szeméttárolók kihelyezéséről az önkormányzat gondoskodik
(3) Magánszemélyek, jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetek tevékenysége következtében közterületen keletkezett szennyeződés megszüntetése, a szennyeződést okozó szerv, kötelezettsége.
(4) Köztisztasági szempontból járdának minősül az a gyalogos közlekedésre rendelt ingatlan előtt kiépített járdaszakasz. Járda hiányában 1 m széles területsáv, illetőleg, ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület.
(5) Az ingatlan előtti járda tisztántartása az ingatlan tényleges használójának, illetve tulajdonosának kötelessége. Ez a kötelezettség kiterjed a hóeltakarítással, a síkosság megszüntetésével kapcsolatos feladatokra is.
(6) Intézmények, kereskedelmi és vendéglátó-ipari egységek és más elárusítóhelyek előtti
járdaszakaszt a tényleges használónak kell tisztántartani függetlenül attól, hogy a szemét üzleti tevékenységből származik-e. Továbbá a tényleges használó köteles gondoskodni az üzlethelyiség előtt városképbe illő hulladéktároló kihelyezéséről, papír és dohány hulladék elhelyezése céljából. A kereskedelmi vendéglátó-ipari egységek a papír csomagolóanyagot lapjára összehajtva, kötegelve gyűjti, melyet a szelektív gyűjtőedény mellé kihelyez.
(7) Ónos esőtől, jégtől, hótól, síkossá vált járdát a szükségeshez képest naponként többször kell a síkosságtól mentesíteni, felhinteni.
(8) A felhintésre bomló, szerves anyagot nem tartalmazó szóróanyagot (homok, hamu, fűrészpor, kőporliszt) kell használni. E célra tüzelés után visszamaradt darabos, sérülést okozó anyagot használni nem szabad. A szóróanyag beszerzéséről a tisztántartásra kötelezettnek gondoskodnia kell.
(9) A járda és közút síkosság-mentesítését a tisztántartásra kötelezettnek úgy kell elvégezni, hogy abból ne származzon baleset.
7.§
(1) A közterületen lévő árkok, nyitott csatornák, folyókák, átereszek tisztántartása, a csapadékvíz akadálytalan elfolyásának biztosítása – az ingatlan előtti szakaszra terjedően – az ingatlan tényleges használójának, illetve tulajdonosának kötelessége.
(2) Járműbehajtók átereszeinek építése, jókarban és tisztántartása minden esetben az ingatlan használójának, illetve tulajdonosának kötelessége.
(3) Az ingatlanon keletkező csapadékvíz saját területen történő elhelyezéséről, illetőleg kiépített csapadékcsatorna esetén az abba történő bevezetésről – előzetes bejelentés alapján – az ingatlan tulajdonosa gondoskodik.
(4) A csapadékelvezető árokba szennyezett (olajos, vegyszeres stb.) vizet bevezetni tilos.
(5) Eldugulás vagy rongálódás okozására alkalmas anyagot (szemetet, iszapot, papírt, törmeléket, tűz- és robbanásveszélyes anyagot) a csapadékvíz-elvezető árokba bármilyen módon elhelyezni tilos.
Azért, hogy a város tiszta, rendezett legyen, az önkormányzat kénytelen – egyelőre térítés nélkül – a lakosok helyett is elvégezni a rendelet szerinti lakossági feladatokat is.
Amennyiben ezeket a lakossági feladatokat mindenki maradéktalanul elvégezné – hiszen vannak sokan olyanok is akik elvégzik – az önkormányzat sokkal hatékonyabban tudná végezni a közterületek karbantartását, zöld felület gondozását.
Felhívom a lakosság figyelmét, hogy a fenti rendelkezéseknek folyamatosan tegyenek eleget!
Aszód, 2018. 05. 31.
Sztán István
polgármester
Várja Önt az Idősek Klubja
Aszódon 1974-től működik idősek klubja a Petőfi utcában. 1989-ben megnyitottuk lakossági kezdeményezésre a Falujárók úti Idősek Klubját ahol a lakótelep időseinek is lehetősége nyílt a társas kapcsolatokra kellemes időtöltésre. 2012ben egy Középuniós pályázat révén pedig a meglévő klubok megújulhattak és Hévízgyörkön egy újépítésű klubbot is felavathattunk.
A klubok szolgáltatásai:
• Az intézmény háromszori étkezést biztosít, amit jövedelemtől függően kedvezményes áron vehetnek igénybe.
•Mosásra és tisztálkodásra lehetőséget nyújtunk, mozgáskorlátozott klubtagjaink részére is.
•Segítséget nyújtunk az ügyeik intézésében mind a gondozónők mind a családsegítő szolgálat által, ha szükséges Jogi tanácsadásra is lehetőség van.
•Fontosnak tartjuk a lelki gondozást a problémáik megbeszélését, az állapotuk elfogadását. A pszichológus is segítséget nyújt, ha szükségét érzi a klubtag.
•Rendszeresen szervezünk szűrővizsgálatokat, influenza elleni védőoltást megkaphatják nálunk is. Rendszeres vérnyomás és vércukorméréssel, valamint egészségnevelő előadásokkal segítjük az egészségük megtartását, betegségük karbantartását, állapotuk romlásának megelőzését.
•A legfontosabb, hogy jó kedéllyel teljenek a napjaik. Minden ünnepet, névnapot, születésnapot megünneplünk, sokszor hallgatunk zenét, éneklünk közösen. Kártyázásra, tévézésre, társasjátékozásra, kézműves foglalkozásra is van lehetőség.
•Igyekszünk a városi rendezvényeken is tevékenyen részt venni, nyugdíjasainkat a közös programokba bevonni.
Aki nehezen mozog, annak lehetősége van a térítésmentes szállítás igénylésére. Rendelkezünk egy 9 személyes busszal, ami kapaszkodókkal és külön lépcsővel van ellátva így a felszállás is könnyebbé válik.
•Az elfoglalt, dolgozó családtagok, biztonságban tudhatják az idős szülőt, hozzátartozót. Nem kell attól tartaniuk, hogy otthon elesik, rosszul lesz, hiszen nálunk a napközbeni felügyeletük biztosítva van.
Szeretettel várjuk jelentkezését az idősek klubjába, ahol közösségben, örömteli módon tudják eltölteni szabadidejüket.
Ha felkeltette érdeklődését ez a pár soros bemutató, jöjjön el, tekintse meg a mindennapjainkat, beszélgessen a klubtagokkal, gondozónőkkel, vezetővel személyesen.
Varga Jánosné
intézményvezető
A biztonságos internetes vásárláshoz nyújt segítséget a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapjának új információs felülete, amelyen egyebek mellett a külföldről rendelt áruk esetében fizetendő vámokról és egyéb közterhekről tájékozódhatnak a vásárlók. :
Az adóhivatal tapasztalatai szerint egyre népszerűbb az internetes vásárlás, és folyamatosan nő az Európai Unión kívülről szállított küldemények száma is. Annak érdekében, hogy a megrendelt termékek gyorsan és biztosan célba érjenek, elengedhetetlen a pontos adminisztráció, ebben segít a NAV honlapjának új információs felülete, amely a https://www.nav.gov.hu/nav/internetes_vasarlas linken érhető el. :
Példaként említették, hogy a honlapon olvasható információk segítségével a vásárló még a termék rendelése előtt ki tudja számolni, milyen költségekkel jár az Európai Unión kívüli országokból érkező árucikkek internetes vásárlása – írták. :
Arra is felhívták a figyelmet, hogy mielőtt valaki leadja internetes rendelését, fontos tájékozódnia az adó- és vámjogszabályokról. Alapvető információ, hogy az árut az Európai Unió területéről vagy unión kívüli országból szállítják-e. Gyakran ugyanis az Európai Unió valamely tagállamából rendelt áru gyártási, raktározási helye az unión kívüli ország, ezért amikor beérkezik az EU-ba a termék, azt vámkezeltetni kell. Ez vám- és adófizetési kötelezettséggel, valamint a postai szolgáltató adminisztrációs díjával járhat. A postaforgalomban érkező küldeményeket a Magyar Posta Zrt. kezeli – tették hozzá. :
MTI
A Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Gödöllő Katasztrófavédelmi Kirendeltség tájékoztatása CO mérgezésekkel és tűzgyújtási tilalommal kapcsolatban
Tájékoztató levél CO mérgezésekkel és tűzgyújtási tilalommal kapcsolatban