Üdvözöljük Aszód városában!

Szeretettel és tisztelettel köszöntöm Önöket városunk megújult honlapján. Honlapunkat úgy alakítottuk ki, hogy Önök egyaránt hasznos, értékes és könnyen elérhető információhoz jussanak az önkormányzat és intézményei tevékenységéről, városunk társadalmi és kulturális életéről, értékeiről, továbbá segítséget nyújtson mindennapi ügyeik intézésében.

Legfrissebb híreink

Idén már a munkáltatók helyett is a NAV számol

2018-ban a személyijövedelemadó-bevallás tervezetét azoknak is automatikusan, külön kérés nélkül elkészíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, akik korábban munkáltatójuktól kérték az adómegállapítást.

A munkavállalóknak idén januárban már nem kell nyilatkozniuk arról, kérik-e, hogy munkáltatójuk készítse el szja-bevallásukat, mert megszűnt a munkáltatói adómegállapítás. A NAV számukra is összeállítja a 2017-re vonatkozó szja-bevallási tervezetet. Ehhez semmilyen kérelmet nem kell benyújtani.

A tervezet, akár az adózó közreműködése nélkül is – ha nincs szükség kiegészítésre, javításra – 2018. május 22-én érvényes személyijövedelemadó-bevallássá válik. Az elkészített adóbevallási tervezeteket a NAV 2018. március 15-től az Ügyfélkapun keresztül elektronikus formában elérhetővé teszi.

Akinek nincs ügyfélkapuja, 2018. március 19-ig kérheti a tervezet postázását levélben, SMS-ben (06-30/344-4304) vagy a NAV honlapján elérhető űrlapon, formanyomtatványon (BEVTERK), továbbá telefonon, a 1819-es hívószámon, valamint az ügyfélszolgálatokon.

Az SMS-ben az SZJA rövidítés mellett az adóazonosító jelet és a születési dátumot kell elküldeni ebben a formában: SZJAszóközadóazonosítójelszóközééééhhnn

Az szja 1+1 százalékának felajánlásáról a korábbi évekhez hasonlóan, idén is lehet elektronikusan és papíron is rendelkezni.

Aki maga szeretné szja-bevallását elkészíteni, a NAV honlapján, illetve ügyfélszolgálatain már most elérheti a 17SZJA nyomtatványt. Az új webes kitöltő felület 2018. január 8. óta elérhető a NAV honlapjáról (http://www.nav.gov.hu/szja/szja), illetve a kormányzati portálról (https://magyarorszag.hu/).

NAV Pest Megyei Adó- és Vámigazgatósága

Téli időjárási körülmények között követendő biztonsági szabályok

Illusztráció: www.pixabay.com

A téli időjárás során fokozottan figyelhetőek meg bizonyos veszélyeztető hatások, amelyek másképpen jelentkeznek a közúton, lakott területen, szabadban tartózkodáskor és a kifejezetten a téli ünnepekhez kapcsolódó eszközöknél.

Az alábbi oktatócsomag célja, hogy felhívjuk a figyelmet a téli közlekedés, sportolás és ünneplés biztonságára, nemcsak a veszélyek bemutatásával, hanem a javasolt megelőzési lehetőségek, követendő magatartási szabályok megismertetésével is. Az egyes fejezetekben feltüntettük azokat az internetes honlapokat, ahonnan további részletes tájékoztatást lehet kapni.

A Katasztrófavédelem tájékoztató anyagait itt találja meg

Pályakarbantartási munkák

Illusztráció: www.pixabay.com

A MÁV-START Zrt. tájékoztatta a Személyközlekedési Igazgatóságot, hogy 2018. január 6-tól 2018. március 11-ig jellemzően szombati és vasárnapi napokon Gödöllő – Aszód állomások között végzett pályakarbantartási munkák miatt a mellékletben csatolt vonatok módosított menetrend szerint közlekednek. A csatolt hirdetmény szerint egyes személyvonatok nem közlekednek, helyettük egyes gyorsított és sebesvonatok kerülnek megállításra több állomáson és megállóhelyen.

vágányzári hirdetmény_80a_ Gödöllő-Aszód

A vágányzár időtartama alatt jelentős változások lesznek a menetrendben, ezért ezúton is kérjük, hogy az utasok ne megszokás szerint közlekedjenek, figyeljék a kihelyezett tájékoztató hirdetményeket, illetve használják a www.mavcsoport.hu   oldalon elérhető MÁV-START menetrendi keresőjét az aktuális információkért

Bírság és feljelentés is járhat a sárfelhordás miatt

Illusztráció: www.gazdakor.agro.hu
Tisztelt ingatlan tulajdonos, Tisztelt mezőgazdasági vállalkozó!

Csapadékos időjárási körülmények között, főként a mezőgazdasági tevékenységgel érintett területeken, a földutak és az aszfaltozott, betonozott utak kereszteződésének közelében, építkezések környezetében megnő a sárfelhordás kockázata, amely fokozott veszélyt jelent a közúti közlekedés résztvevőire.

Felhívom az érintett közlekedők, főleg a mezőgazdasági vállalkozással foglalkozók figyelmét, hogy a földútról aszfaltozott, betonozott útra történő kihajtás előtt távolítsák el a munkagépekről, teherautókról és egyéb járművekről a sáros szennyeződéseket, amelyek később az útra rakódhatnak és veszélyeztethetik a közúti közlekedés biztonságát. Nagyon veszélyes, ha egy autós egy sárfelhordásos szakaszon megy át, könnyen megcsúszhat és így akár személyi sérüléses baleset is előfordulhat.

A keletkezett személyi és vagyoni kár felelőse ebben az esetben az utat beszennyező vállalkozó, illetve gépkezelő! A sárfelhordás felelősét utólag is megbüntethetik, ha kiderül, ki az okozó. A Magyar Közút vagy az Önkormányzat szakemberei által elvégzett tisztítási munka költségeit utólag ráterhelik az érintettre.

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 7. §-a szerint:
(2) Aki a közutat vagy a közúti jelzést megrongálta, beszennyezte vagy a közútra a közúti közlekedés biztonságát, zavartalanságát hátrányosan befolyásoló tárgyat juttatott, köteles a keletkezett veszély elhárításáról gondoskodni, illetőleg ameddig az nem lehetséges, a veszélyről a közlekedés többi résztvevőjét tájékoztatni.

(3) Az a járművezető, aki a közúti jelzés olyan rongálását, beszennyezését észleli, vagy a közútra került olyan akadályt lát, amely a közlekedés biztonságát súlyosan veszélyezteti, köteles erről a rendőrséget vagy a közút kezelőjét értesíteni, és amennyiben erre lehetősége van – a veszélyt a közlekedés többi résztvevőjének jelezni vagy azt elhárítani (mérsékelni).”

Ezúton kérem a magángazdák és vállalkozásban működő mezőgazdasági tevékenységgel foglalkozó cégvezetők figyelmét, hogy alkalmazottaiknak, gépkocsivezetőiknek hívják fel a figyelmüket a fent leírt jogszabályok betartására!

Amennyiben a jövőben is hasonló, a közlekedés biztonságát súlyosan veszélyeztető magatartást tapasztalunk, az aszfaltozott utakra történő ráhajtást műszaki beavatkozással fogjuk megakadályozni.

Kérem tájékoztatóm elfogadását!

Aszód, 2018. január 3.

Sztán István
polgármester

 

Kapcsolódó dokumentum

Polgármesteri újévi köszöntő

Lentebb nézhetik meg Sztán István polgármester újévi köszöntőjét, melyet megtekinthetnek a Galga televízióban  is. Ezúton kívánunk minden lakosunknak (közös) sikerekben, egészségben és boldogságban gazdag  2018-as évet!

Kéményseprőipari sormunkák 2018-ban

Illusztráció: www.pixabay.hu

A Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Gazdasági Ellátó Központja elkészített a 2018. évi kéményseprőipari társasház sormunka ütemtervét. Aszódon a sormunkaterv  szerint 2018. július 01 – augusztus 30. között kerül sor a munkákra. Január elsejétől a klasszikus értelemben vett sormunka csak a társasházakban és a lakásszövetkezeti lakóépületekben kötelező, és a kéményseprő által megajánlott első két időpontban ingyenes.

A sormunka a kéményseprőipari szerv vagy kéményseprőipari szolgáltató megrendelés nélkül, rendszeres időközönként, tűzbiztonsági okból ingatlanról-ingatlanra járva, úgynevezett „sorban” végzett ellenőrző tevékenysége. Az ellenőrzés kiterjed az ingatlanhoz tartozó tüzelőberendezés égéstermékének elvezetésére szolgáló kémény (kémények), tartalékkémény, továbbá a bekötő- és összekötő elemek, valamint ezek tartozékainak átvizsgálására, szükség szerinti tisztítására, négyévenkénti műszaki felülvizsgálatára.

2016. július elsejétől ez a tevékenység a természetes személyek tulajdonában lévő ingatlanokhoz tartozó égéstermék-elvezetők esetében ingyenes.

A sormunka keretében történő ellenőrzés a jogszabály szerint a szilárd tüzelésű berendezésekhez kapcsolódó égéstermék-elvezetők esetében évente, a gázüzemű és a zárt rendszerű tüzelőberendezésekhez kapcsolódó kémények vagy kéményrendszerek esetén kétévente történik meg, a kémények teljes nyomvonalának műszaki felülvizsgálatát pedig négyévente kötelező elvégezni.

Az égéstermék-elvezető használata és műszaki állapota alapján a kéményseprőipari szakember az előírtnál gyakoribb ellenőrzést és tisztítást javasolhat. Erről az ingatlan használóját és a tűzvédelmi hatóságot egyaránt értesíti.

A sormunka keretében a kéményseprő az alábbi feladatokat végzi el:
• az égéstermék-elvezető ellenőrzését, szükség szerinti tisztítását;
• minden negyedik évben az égéstermék-elvezető műszaki felülvizsgálatát;
• a tüzelőberendezés biztonságos működéséhez szükséges levegő utánpótlásának ellenőrzését, figyelembe véve a levegő-utánpótlást befolyásoló műszaki berendezések, vagy egyedi beavatkozások hatását is;
• az égéstermék paramétereinek ellenőrzését;
• az összekötőelem ellenőrzését és szükség szerinti tisztítását;
• a gáztüzelő berendezés műszaki-biztonsági felülvizsgálata jogszabály szerinti megtörténtének ellenőrzését; továbbá
• a szén-monoxid-érzékelő berendezésre vonatkozó műszaki követelmények teljesülését, valamint ellenőrzi az érzékelő működőképességét.

Az égéstermék-elvezetők teljes nyomvonalának szemrevételezése és műszeres ellenőrzése, a tüzelőberendezések hivatalos dokumentumainak áttekintése, az égéstermék minőségének ellenőrzése, a szén-monoxid érzékelő  működésének felülvizsgálata, majd a fellelt adatok dokumentálása, és a kötelező adategyeztetés átlagosan húsz-harminc percet vesz igénybe.

Amennyiben a kéményseprő a kémények és összekötő elemek tisztítását szükségesnek találja, úgy a sormunka hosszabb ideig tart.

Az égéstermék-elvezető ellenőrzéséről és annak eredményeiről a kéményseprő  tanúsítványt  állít ki, amelynek egy példányát az ügyfélnek igazolt módon átadja.

2018. január elsejétől a klasszikus értelemben vett sormunka csak a társasházakban és a lakásszövetkezeti lakóépületekben kötelező, és a kéményseprő által megajánlott első két időpontban ingyenes.

A tervezett sormunka ütemezett időpontjáról két héttel az ellenőrzés előtt hirdetmény, illetve postaládába dobott értesítő útján kapnak tájékoztatást a társasházi ingatlantulajdonosok. Az értesítés többlakásos, illetve többszintes épület esetén kapualji, jól látható módon elhelyezett hirdetménnyel történik. Az ismételt értesítés – ha az első időpontban az ellenőrzés nem történt meg – címre szóló, tanúk előtt postaládába helyezett, kapura vagy ajtóra ragasztott írásos értesítővel történik, szintén a munka megkezdése előtt legalább 15 nappal.

A társasházzá nem alakult, és gazdálkodó szervezet székhelyeként, telephelyeként, fióktelepként be nem jegyzett egylakásos ingatlanok tulajdonosai – zömmel családiház-tulajdonosok – részére a sormunka nem kötelező, de ajánlott. A kéménytulajdonosok vagy kéményhasználók kezdeményezésére a közszolgáltató – közöttük ellátási területén a katasztrófavédelem kéményseprőipari szerve – egy közösen egyeztetett időpontban, a törvényben előírt gyakorisággal, ingyenesen végzi el a felülvizsgálatot. A törvényben megállapított egy, vagy két évnél gyakoribb ellenőrzés – ha azt nem a kéményseprő írja elő – megrendelésnek minősül és költségekkel jár.

Az ingyenes sormunka iránti igényét időpontfoglalással jelentheti be:
• Online a www.kemenysepres.hu/ugyfelszolgalat   oldalon az „időpontfoglalás” elektronikus űrlap kitöltésével
• Telefonon a 1818 9 1 1-es menüpontban
• E-mailben a kemenysepro.ugyfelszolgalat@katved.gov.hu  címen
• Írásban a BM OKF GEK részére címzetten a 1903 Budapest, Pf.: 314. címen
• Személyesen, nyitvatartási időben a megyei ügyfélszolgálati pontokon
(http://www.kemenysepres.hu/ugyfelszolgalat/megyei)
• Külföldről a +36 (1) 550 1858 helyi díjszabással hívható telefonszámon.

A gazdálkodó szervezetek tulajdonában vagy használatában lévő egylakásos ingatlanoknál a kéményellenőrzés a tüzelő- fűtőberendezés fajtájától függően évente vagy kétévente kötelező. A kéményseprőipari tevékenységet megrendelésre a területi kéményseprőipari szolgáltató végzi, költségtérítés ellenében. A szolgáltatók listája itt érhető el,  vagy a gyakran ismételt kérdések  között keressen rá: Ki az én kéményseprőm?

Amennyiben a gazdálkodó szervezet a katasztrófavédelem ellátási területéhez tartozó társasház vagy lakásszövetkezeti lakóépületen belül, önálló rendeltetési egységben működik, ott a tervezett sormunka részeként, azaz külön megrendelés nélkül a katasztrófavédelem kéményseprőipari szerve végzi az égéstermék-elvezetők rendszeres ellenőrzését. A kéményseprő az ellenőrzést költségtérítés ellenében végzi el, amelyről számlát állít ki a tulajdonos, vagy az ingatlanhasználó nevére. A költségtérítés az egyedi égéstermék-elvezető esetében kürtőnként értendő, míg a gyűjtő jellegű égéstermék-elvezetőknél a bekötések számától függően, arányosan történik meg. A katasztrófavédelem a kéményseprőipari tevékenységet közfeladatként látja el, ezért a számlán szereplő összegnek nincs általános forgalmi adótartama (ÁFA), a fizetést átutalással kell rendezni. A fizetendő összeg a társasház, vagy lakásszövetkezeti lakóépület fekvése szerinti települési önkormányzat bevétele.

Illusztráció: www.pixabay.hu
Januártól a családi házban élők a nekik alkalmas időpontra kérhetik a kéményseprést, illetve az ellenőrzési munkákat.

A jövőben az egylakásos ingatlanokban lakók nem kapnak papíralapú értesítést arról, hogy a kéményseprők mikor érkeznek. A változás az, hogy januártól a interneten,  telefonon, vagy a személyes ügyfélszolgálatokon  keresztül „előre fixálhatják” a nekik alkalmas időpontot a kéményseprési munkákra.

Az időpontfoglalási rendszer bevezetése mellett megmarad a kéményseprési munkák ingyenessége is, a tüzelőberendezés típusa alapján meghatározott időközönként.

Forrás: www.kemenysepres.katasztrofavedelem.hu

Mit kell tudni a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének új szabályairól

Illusztráció: www.pixabay.com

Aszód Város Képviselő-testülete elfogadta a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről valamint az ehhez kapcsolódó településképi bejelentési eljárás szabályairól szóló 21/2017. ( XII. 8.) számú rendeletét. A rendelet megalkotásának kötelezettségét törvény írta elő az önkormányzatok részére.

Az Országgyűlés 2017. szeptember 19-én elfogadta a 2017. évi CV. törvényt, mely más módosításokon túl előírta az önkormányzatoknak, hogy a településképi rendelet hatályba lépéséig alkalmazhatják a helyi reklámrendeletet, annak elkészítését követően a reklámokra vonatkozó előírások is bekerülnek a településképi rendeletbe.

Aszód város településképi rendeletét első olvasatban tárgyalta a Képviselő-testület, azt azonban az államigazgatási egyeztetési eljárás után fogadjuk el várhatóan 2018. januárban, ezért volt szükséges a „reklám rendeletet” megalkotni. A helyi rendelet szabályainál azonban figyelembe kellett venni az erre vonatkozó állami szabályozást. A településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendeletben (Reklám-elhelyezési rendelet) részletezett általános szabályok keretein belül lehetett megállapítani a helyi szabályokat.

Az új szabályok főbb rendelkezései röviden a következők:

A Reklám-elhelyezési rendelet mellékleteiben határozza meg a közterületen, illetve közterületről látható magánterületeken a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének irányadó szabályait.

Általános szabályként megállapításra került, hogy közterületen reklám közzétételére, illetve reklámhordozóként kizárólag utcabútor használható. Ez azt jelenti, hogy a jövőben kizárólag a rendelet alkalmazásában utcabútornak számító utasváró, kioszk, közművelődési célú hirdetőoszlop és információs berendezés használható reklámok elhelyezésére, és ott is csak üveg mögött megjelenő reklám, vagy citylight jelenhet meg.

Továbbá fő szabály az is, hogy ragasztás útján nem lehet reklámot kihelyezni.

A településrendezésben és építésügyben az elmúlt években sok problémát okozó óriás reklámtáblák és hirdetőoszlopok 2020-ig eltűnhetnek az utcákról. Ugyanis a településképi törvény 2020. december 31-ig adott türelmi határidőt a Reklám-elhelyezési rendeletben megállapított szabályoknak nem megfelelő reklámberendezések fennmaradására, használhatóságára, ezután már a szabálytalannak minősülő reklámberendezéseket el kell bontani.

Nem tartozik a szabályozás hatálya alá, így tehát ezek továbbra is használhatók:
– a cégtábla, üzletfelirat, a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb felirat és más grafikai megjelenítés,
– az üzlethelyiség portáljában (kirakatában) elhelyezett gazdasági reklám,
– a járművön elhelyezett gazdasági reklám,
– a tulajdonos által az ingatlanán elhelyezett, annak elidegenítésére vonatkozó ajánlati felhívás (hirdetés), valamint
– a helyi önkormányzat által lakossági apróhirdetések közzétételének megkönnyítése céljából biztosított táblán vagy egyéb felületen elhelyezett, kisméretű hirdetések,
– nem minősül továbbá reklám közzétételének az ingóságon a gyártó által elhelyezett, a gyártó és a típus azonosítását lehetővé tevő logó, védjegy vagy más jelzés.

Nem tartoznak azonban a kivételek közé a fák, oszlopok közé kifeszített molinók, így azok elhelyezése szabályosan már nem lehetséges.

A településképi törvény végrehajtására kiadott Reklám-elhelyezési rendelet a területileg illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal hatáskörébe utalta a reklámok közzétételére, reklámhordozó és reklámhordozót tartó berendezés elhelyezésére vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzését, illetve szankcionálását. A szabálytalanság bejelentésére a polgármesternek is van lehetősége. Szabálytalanság észlelése esetén a kormányhivatal 8 napon belül szabja ki a bírságot, illetve elrendeli a jogsértő állapot megszűntetését. A bírság 150.000,- Ft-tól akár 3.000.000,- Ft-ig is terjedhet, kiszabásánál a hatóságnak mérlegelési lehetősége van, meghatározott szempontok figyelembe vételével, mint például a jogsértés időtartama, vagy a településképi érdekek megsértésének mértéke.

Sztán István
polgármester

Ideje Ügyfélkaput nyitni!

Akinek még nincs, érdemes Ügyfélkaput nyitnia, mert a regisztráció csak pár percig tart, de annál több előnnyel jár. Ehhez személyazonosító igazolványra és aktív e-mail címre van szükség. Ügyfélkapun sok más mellett az adóügyek is egyszerűbben, kényelmesebben intézhetők.

Jövőre is a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) állítja össze a vállalkozási tevékenységet nem végző magánszemélyek személyijövedelemadó-bevallási tervezetét, a rendelkezésre álló munkáltatói, kifizetői adatok alapján. Az elkészített adóbevallási tervezet az Ügyfélkapun keresztül gyorsan, kényelmesen megtekinthető.

Emellett az Ügyfélkapuval számtalan dolog intézhető az interneten keresztül, például lekérdezhető az adófolyószámla, ellenőrizhető a biztosítási jogviszony, kiváltható a vállalkozói igazolvány, értesítést küld a hivatalos okmányok (személyi igazolvány, jogosítvány, útlevél) lejárati idejéről, sőt még a forgalmi engedéllyel és egyéb gépjárművel kapcsolatos ügyek is egyszerűbben intézhetők.

Regisztrálni személyesen az okmányirodákban, a kormányhivatalokba, a NAV ügyfélszolgálatain, valamint a külképviseleteken is lehet. A regisztrációt követően a megadott e-mail címre a rendszer egy egyszer használható aktiváló kódot küld, ami öt napig érvényes.

Ha valaki már rendelkezik Ügyfélkapuval, de nem tud belépni fiókjába, annak több oka is lehet. Ha az aktiválás öt napon belül nem történt meg, a jelszó lejárt vagy az ügyfél elfelejtette a felhasználónevét, akkor személyesen kell felkeresni valamelyik regisztrációs szervet. Ha valaki csak a jelszavát felejtette el, az Ügyfélkapu honlapján újat igényelhet.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Változások a Volánbusz menetrendjében 2017. december 10-től

2017. december 10-étől (vasárnaptól) az alábbi menetrendi változások léptek életbe a felsorolt autóbuszvonalakon:

A részletekért kattintson ide

Rendőrség és bankszövetség: biztonságosak az érintős bankkártyák

Illusztráció: www.pixabay.com

Rémhír az a közösségi médiában terjedő állítás, hogy nem biztonságos az érintős (PayPass rendszerű) bankkártya – jelentette ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) bűnmegelőzési osztályának vezetője az ORFK és a Magyar Bankszövetség közös sajtótájékoztatóján Budapesten.

Németh Ágnes hangsúlyozta: egyetlen eljárást sem indított a rendőrség úgynevezett “elektronikus zsebtolvajlás”, vagyis olyan eset miatt, hogy valakinek a PayPass rendszerű bankkártyájáról hordozható terminál használatával illetéktelenül pénzt vettek volna le. Nem is kaptak ilyen bejelentést – tette hozzá.

Felhívta a figyelmet arra, hogy az ilyen álhíreket közlő oldalak általában tele vannak reklámmal, és a közösségi oldalak használói hajlamosak megosztani ezeket az információkat, amelyek így futótűzként terjednek. Ezért is fontos a tudatos, körültekintő internethasználat – mondta az osztályvezető.

Sütő Ágnes, a bankszövetség kommunikációs vezetője közölte, hogy minden 300 ezer bankkártyás vásárlásra csak egy csalás jut, és ezeknek az eseteknek is a 72 százaléka online környezetben, többnyire internetes vétel során történik.

Mint elmondta, az Európai Központi Bank adatai szerint európai összevetésben Magyarországon az egyik legbiztonságosabb a bankkártyahasználat. Ma már a kártyás vásárlások kétharmada érintéssel történik. A forgalomban lévő csaknem 9 millió bankkártya közül pedig 6 millió PayPass rendszerű, és a terminálok 80 százaléka már támogatja a használatukat.

Az érintős kártyákat hat éve forgalmazzák a magyar bankok, és a kártyák szaporodása ellenére sem tapasztalták a visszaélések arányának növekedését, így ma 98 millió forintból csupán egy forint kerül a bankkártyahasználat nyomán csalókhoz – hangsúlyozta. Hozzátette, hogy az így keletkezett károknak is megtérítik a 90 százalékát a pénzintézetek, amelyek csak kirívó gondatlanság esetén nem állnak helyt.

Azt mondta, technikailag elképzelhető, hogy egy csaló sokszori kísérletezéssel, például tömött közösségi közlekedési eszközön képes lehet hordozható terminállal megcsapolni egy bankkártyát, ám ez nem életszerű. Egyrészt a terminálba előtte be kell vinni az adatokat, másrészt minden terminál tulajdonosának egy bankkal kell szerződnie, sok csalás esetén pedig a bank letiltja az eszközt és a rendőrséggel közli a tulajdonos adatait.

Ráadásul PIN-kód nélkül egyszerre csupán 5 ezer forintig engedélyezett az érintőkártyás vásárlás, vagyis igen nagy kockázat mellett csupán alacsony bevétel lenne elérhető, ami nem éri meg – mondta a kommunikációs vezető.

Sütő Ágnes a legjobb védekezésnek azt nevezte, ha igénybe vesszük a bankok által kínált, a tranzakciókról értesítő SMS-szolgáltatást.

Szabó Henrik, az ORFK bűnmegelőzési osztályának kiemelt főreferense arra hívta fel a figyelmet, hogy internetes vásárláskor a csalások elkerülése érdekében csak banki oldalon adjuk meg a számla- és kártyaadatainkat, kereskedőknek soha.
Kiemelte, hogy az álcázott, az eredetire megszólalásig hasonlító hamis banki oldalak a címsor elolvasásával szűrhetők ki. A címsornak ugyanis az eredeti oldalaknál minden esetben “https”-sel kell kezdődnie.

Ugyancsak elkerülhetjük a csalásokat az áruk személyes átvételével vagy utánvéttel fizetéssel, emellett hasznos a vásárlói visszajelzések elolvasása, továbbá gyanús lehet, ha egy terméket jóval az értéke alatt, különösen kedvező áron kínálnak – mondta Szabó Henrik.

Forrás:MTI

Kérjük ne dőljenek be a csalóknak!

Illusztráció: www.pixabay.com

Telefonon ne adjanak ki személyes információkat!

Az elmúlt időszakban több esetben előfordult, hogy ismeretlen személyek többnyire szám kijelzés nélkül, esetenként szám kijelzéssel telefonon felhívják a sértetteket.

Közlik, hogy az egyik telefontársaság, vagy gazdasági cég által meghirdetett nyereményjátékban pénzösszeget, vagy nagyértékű tárgyat nyertek.

A csalásra irányuló telefonálás elkövetője nyájas hangon arra kéri a sértettet, hogy telefonos egyenlegfeltöltést hajtson végre, mivel ez a feltétele annak, hogy az elnyert pénzösszeg átutalható legyen a sértett bankszámlájára. A becsapott állampolgárt egy, a lakhelyéhez közeli ATM automatához irányítja, és ott az általa diktált tranzakció végrehajtására kéri.

A jóhiszemű és gyanútlan sértett, reménykedve az ígért több százezeres, de akár milliós nagyságú pénzösszeg, vagy nagyértékű tárgy elnyerésében, a felszólításnak eleget tesz és 15 ezertől akár 180 ezer forint nagyságig a csaló által diktált számsorra feltöltést hajt végre a kijelölt ATM automatánál. Ezt azonban nem követi az ígért nyeremény átadása, átutalása.

A csalók a hívott fél korosztályához igazodnak és készpénz, vagy nagy értékű márkás termékek nyereményének ígéretével próbálják azokat megtéveszteni.

Sajnos több esetben fordul elő az is, hogy ismeretlen számról érkező hívás a telefonszámla befizetésének elmaradását jelzi. Az elkövetők elmondják a hívott félnek, hogy számlája elmaradást mutat, melyet haladéktalanul rendezni kell, ellenkező esetben a szolgáltatást megszüntetik. A hívott fél ilyenkor szinte minden esetben megteszi, amit kérnek tőle, és egy megadott számlaszámra a hiányolt összeget ellenőrzés nélkül átutalja.

A rendőrség kéri, hogy a hasonló esetek elkerülésének érdekében fokozott fenntartással kezeljék a jelzett tartalmú telefonhívásokat. A csalást elkövetni szándékozó személyek utasításait ne hajtsák végre. Kérjenek egy visszahívható központi számot, és PIN kódjukat illetékteleneknek soha ne adják meg.

Amennyiben hasonló jellegű bűncselekmény áldozatává váltak, jelentkezzenek az ingyenesen hívható 06-80-555-111-es “Telefontanú” zöld számán, a 107, vagy a 112 központi telefonszámok valamelyikén.

Pest Megyei Rendőr-főkapitányság
Bűnmegelőzési Osztály